måndag 26 oktober 2015

Ryttarbåge av enträ, senor och råhud – säljes






Det här är en ryttarbåge av nordamerikansk typ fast med lägre dragvikt än originalen. Det är en femkurvsbåge, med lätt set-back i handtaget och rekurverade ändar. Den är gjord av enträ backad med hälsenor från rådjur. Dessa senor är därefter täckta med ett lager röd- och svartbetsad råhud från älg. Vid en första anblick tycks råhuden vara svart, men tittar man närmare ser man en djup röd färg träda igenom. Surrningarna är gjorda av jutetråd. Allt lim är egenkokat hud- och senlim (inga giftiga lim med andra ord). Finish är linolja och björnfett.

Den är bara 139 cm lång. Den drar 27-28 pund till 23 tum (bilden nedan dras bågen till 21-22 tum). Jag har dragit den till 24 tum ett flertal gånger, och den håller säkert att konsekvent dras till upp till 24 tum, men jag skulle inte rekommendera det. 

Bågen är perfekt för beridet skytte men passar också fint till t.ex. lajv.



När bågen precis har strängats av har den omkring 5 cm reflex (ändarna vilar 5 cm framför handtaget). Efter ett par timmar har det dragits upp till omkring 10 cm. Det är relativt mycket och vittnar om en båge som lagrar mycket energi och skjuter snabbt. 



Strängen är perfekt centrerad över handtaget, som för övrigt är format för att passa handen bra.


Den är perfekt balanserad vid absoluta mitten av bågen.


Ändarna är båda så smala jag kunnat göra dem för låg vikt. Hela bågens vikt är för övrigt ynka 350 gram, vilket betyder att lite energi slösar på att transportera en massa massa – istället går energin in i pilen. Bågen skjuter förvånansvärt raskt. Några långskott i vindstilla väder med för långa (d.v.s. för tunga) pilar landade på vad jag räknade till 120-130 meter.

Den ena nocken (den övre) är av renhorn, den undre är av surrad och limmad lintråd. På grund av ett feltänk av mig i tillverkningen finns fortfarande spår av de skurna grovnockarna jag använde under tillverkningen. Det gör ingenting för hållbarheten men är inte så värst fint, så därför är priset sänkt med 800 kr.





Pris: 4500 kr.




2 kommentarer:

  1. Hej! Finns denna båge kvar så skicka mig ett mail! �� quirogall100@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej! Nej, tyvärr, den finns inte kvar.

    SvaraRadera