lördag 18 maj 2013

Välkommen till Markus Pilbågar!

Pilbågar är en av mina stora passioner. Framför allt handlar min passion om att göra pilbågar, inte att skjuta dem. Givetvis blir det en del av den varan också, men framför allt handlar mitt intresse om hantverket. Den här bloggen har jag framför allt startat för att samla information och berätta om mitt hantverk.

Jag gör alltid mina bågar av trä och andra naturliga material, till exempel senor och lin. Undantagen är att jag ibland förunnar jag bågar lite bets (typ glorifierad falu rödfärg), och strängar gör jag av oftast av nylon, även om det händer att jag gör strängar av senor, bast, brännässla eller råhud. Jag gör inte pilbågar av glasfiber, kolfiber, eller dylika artificiella material. Dels är sådana material ohållbara ur miljösynpunkt och giftiga att arbeta med, och dels lockar inte den typen av hantverk mig överhuvudtaget. Är man skicklig på att göra träpilbågar är skillnaden i pilhastighet mellan en träbåge och en glasfiberbåge minimal, om befintlig överhuvudtaget. Den stora fördelen med t.ex. glasfiber är framför allt att det är lätt att massproducera. 

Mitt arbete börjar vanligtvis med att jag går ut i skogen och ser ut ett träd. Antingen har jag tillstånd att ta ner träd, eller så hittar jag nerblåsta eller nerhuggna träd. Därefter torkar jag trät och börjar sedan arbeta fram bågen. Jag använder bara handverktyg (yxa, såg, rasp och kniv) och använder bara trä som växer i det landskap i vilket jag verkar, uppsalatrakten, och importerar inte exotiska träslag. Träslag jag arbetar med är till exempel lönn, hassel, alm, ek, ene och björk. Eftersom varje träd är unikt blir också varje båge unik.

Mina pilbågar är kul, hållbara (i dubbel bemärkelse) och träffsäkra. Jag gör bågar för alla, allt ifrån sjuåringen till den ruttade långbågeskytten eller jägaren. Även pilar och strängar finns i repertoaren, givetvis. 

Skulle du vara intresserad av att köpa någon av bågarna på sidan, eller vill lägga in en beställning, är det bara att kontakta mig! Kanske en present eller julklapp? Pilbågarna är inte mitt "day job", så jag gör inte bågarna för att få mat på bordet, och priserna är alltid skäliga. Eventuellt överskott skänker jag till välgörande ändamål.

Har du frågor är det bara att mejla!




Ps. Pilbågar är vapen. Man behöver inte ha någon form av licens för att äga en pilbåge, men däremot sunt förnuft.  




2 kommentarer:

  1. Hej Ronja! Ledsen att jag inte svarat på ett tag. Jag har varit upptagen med annat. Priset på mina bågar beror mycket på vilken typ av båge det handlar om och vilken dragvikt bågen har. En långbåge med relativt låg dragvikt kan kosta kanske runt 1500 kr. En senbackad rekurvbåge eller en krigspilbåge (dragvikt 80+ pund) kan lätt kosta det dubbla.

    SvaraRadera