söndag 15 maj 2016

Sommarens kurser – bygg din egen pilbåge!

Det är flera som har hört av sig och undrar om jag kommer arrangera kurser i pilbågsbygge nu i sommar. Och äntligen har jag tagit mig i kragen och bestämt mig.

Jag kommer arrangera två kurser i sommar. Båda kurserna kommer hållas hemma på gården där jag bor, i Nåstuna utanför Uppsala. Det är ute på landet, men det är bara 20 minuter med buss från Uppsala Central. Det finns möjlighet att slå upp tält i närheten. Om så önskas kan jag arrangera att det finns lunch att köpa på plats. Kurserna har bara plats för 10 deltagare vardera och det är först till kvarn som gäller.



Kurs 1, tredagarskursen – 29-31 juli


Den första kursen kommer hållas 29-31 juli. Det här är en "standard" tredagarskurs. De flesta som har gått en tredagarskurs för mig kommer därifrån med en båge som är mer eller mindre klar, men det det kan ibland vara åt det lite stressigare hållet att hinna klart. En del teori och historia hinner man med, samt hur man tillverkar egna pilar samt strängar. Priset är 2500 kr/deltagare. Upplägget ser grovt ut så här:

Dag 1: Teori om pilbågar, historia, välja ämnen, rita bågen, börja hugga fram bågen.
Dag 2: Ta fram båge som den ska se ut framifrån, golvtillering, strängnockar, börja fintillering.
Dag 3: Avsluta fintillering, sandpappra, göra strängar och pilar.

Kurs 2, två-helger-i-rad-kursen – 20-21, 27-28 augusti


Den andra kursen kommer gå två helger i rad, den 20-21 och 27-28 augusti. Det finns flera anledningar till att ha en kurs med det här upplägget. För det första: eftersom den bara går på helgdagar kan man gå kursen trots att semestern har tagit slut och jobbet/studierna har börjat. För det andra får man vila mellan passen – det är tungt arbete att göra bågar, och många är rätt slutkörda efter tre dagar i rad. För det tredje ger det oss mer tid att gå lite makligare fram, fördjupa oss i vissa aspekter som inte riktigt hinns med på en tredagarskurs. T.ex. tänker jag att vi kan bege oss ut i skogen, fälla träd, klyva, barka, och lägga ämnen på tork – det är en central del i det traditionella pilbågshantverket som tyvärr inte hinns med under tredagarskursen. Priset är 3000 kr/deltagare. Upplägget ser ungefär ut så här:

Dag 1: Teori, historia, skogspromenad (fälla/klyva/barka/torka), välja ämnen, rita bågen, kanske börja hugga fram bågen.
Dag 2: Ta fram bågen som den ska se ut framifrån, golvtillering, strängnockar, börja fintilleringen.
Dag 3: Fortsätta och avsluta fintilleringen, sandpappra, finish,
Dag 4: Pilar och strängar av olika material.

Har ni frågor eller vill skicka en intresseanmälan är det bara att mejla: (markusnystrom82atgmail.com)!
Vi hörs!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar