onsdag 18 maj 2016

Fumad alm, 50 pund/27 tum






Fuming är en metod för att kemiskt ändra färgen på trä. Till skillnad från t.ex. betsning, som bara färgar ytlagret på trät, går fuming på djupet och ändrar den kemiska sammansättningen på hela trästycket. Fuming är en metod som härstammar från amerikansk möbeltillverkning och är egentligen rätt lätt: man stänger in trät tillsammans med ammoniak ett tag. Ju längre det är instängt desto mörkare blir det, och olika träslag reagerar olika mycket (olika träslag har olika mycket tannin, vilket är det ämne som ammoniaken reagerar med). Jag hade kunnat lägga bågen i ett halvdåligt städat stall under något år men jag var bekväm av mig och köpte ammoniak på målarhandeln. Alm blev till en vacker grå-brun färg, i vissa vinklar med inslag av en grön ton.

Bågen har andra intressanta aspekter också. Designmässigt kan man säga att den är en kombination av en typ av båge som är en av de äldsta bågarna man har hittat, Møllegabetbågen, och samisk design. Från Møllegabet har jag lånat de smala, långa ändarna och träslaget. Från samiskt håll har jag lånat tillern, bågens böj, och dess form framifrån bortsett ändarna – handtaget är avsmalnat men böjer ändå lite, den bredast punkten är mitt på lemmarna, och bågen böjer mest den yttersta delen. Det är en tiller som påminner om Örbyhusbågen, den enda kända samiska bågen som finns bevarad.

Bågen är 66 tum lång mellan nockarna, har en dragvikt på 50 pund till 27 tum, någon centimeter string follow direkt efter avsträngning, och skjuter raskt och fint. Lindning är av hampatråd och lintråd. Finish är en skvätt bivax.

Pris: 4800 kr + eventuell frakt. Inklusive 3 pilar, fastflight-sträng och stringer










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar