torsdag 8 maj 2014

Barnbåge av ask

Här kommer lite bilder på en barnpilbåge som jag nyligen slutfört. Det är en traditionell design, enkel och pålitlig. Ska man göra en båge till ett barn är det bäst att göra den med så lite strul som möjligt. Så kan den busas med ute i skog och mark, tappas, glömmas ute i regnet, etcetera. Den håller ihop i alla fall.


Bågen är runt 148 cm lång, ungefär lika lång som skytten, och drar omkring 25-30 pund till 26 tum. Bågen är en beställning från en släkting till en vän, och båge, sträng och tre pilar säljer jag för 1500 kr. He kanske lite kompispris egentligen. Men en del av belöningen är att den 11-åring som kommer få den här på sin födelsedag kommer ha riktigt kul med den! Det kommer skjutas mycket pilbåge i sommar! (Hoppas bara katten överlever!)




Jag provade att göra bågen med rundad (kronad) buk. Det blev någon extra tum strängfölj av det (kan motverkas genom att kola/bränna buken), men det är nästan bara bra i det här fallet. Det gör bågen lite lättare att stränga, och den rundare insidan blir skönare att hålla i.



En lite lustig observation jag har gjort är att jag tyckte att det var svårt att göra bågar med rediga dragvikter (45+ pund) när jag var ny på pilbågsmakeriet och att jag nu tycker tvärtom. För att göra en båge lättare att dra måste den vara tunnare och/eller smalare. Och ju tunnare/smalare en båge är desto större effekt har varje liten träflaga man skrapar av. Med andra ord måste man arbeta ännu mer känsligt när man gör en lättare-att-dra-båge än en tung-att-dra-båge. Så en barnpilbåge kan vara en rejäl utmaning det med!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar