torsdag 14 april 2016

Lång "5-kurvsbåge" av alm, 47 pund/28"




I tillverkningen av den här bågen har jag lagt lite extra energi på det estetiska. Till exempel täljde jag bort något dussin årsringar på utsidan av bågen för att komma ner till den mörkbruna, vackra kärnveden som präglar bågens insida. De fem ångbasade kurvorna är också vackra – och gör bågen härligt fri från stackning, med ett riktigt skönt drag, och ett effektivt kast.






Jag har låtit bli att göra ett grepp då jag tycker trät i handtaget är så vackert som det är. Nockarna är "self nocks", enkla skåror i sidorna, med en extra uppsättning för att enkelt kunna stränga bågen med stringer. Det här är helt och håller ett stycke trä, från en alm som togs ner borti kröken invid granngården.

Dragvikten är på 47 pund och man drar med fördel till 28 tum. Den är 68 tum (172 cm) mellan nockarna och någon tum längre mellan ändarna. Jag har dragit den till 29 tum omkring 150 gånger, så den håller bevisligen för det också, men jag skulle inte rekommendera det. Bågen har som sagt ett härligt, stacklöst drag och skjuter en pil med en underligt rak bana med väldigt lite rekyl.

Bågen har dock ett litet skönhetsfel. En av ångbasningarna har, av någon anledning, missfärgat utsidan av bågen en aning. Det är en missfärgning som dock bara syns i vissa vinklar, konstigt nog, till exempel vinkeln på bilden nedan. Jag har sänkt priset med 500 kr pga av det.


Pris: 4300 kr + frakt (ca 300 kr). Inkluderar sträng och 3 pilar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar